STEG-FÖR-STEG KLÄNNINGSMÖNSTER

Efter jag lagt upp bild på den prickiga klänningen på facebook fick jag väldigt, väldigt många kommentarer och frågor om mönster, hur jag gjort mm. Så istället för att skicka mail till var och en utav er försöker jag mig på en liten steg-för-steg här på bloggen istället. För självklart delar jag med mig av det jag precis själv lärt mig tack vare en fantastiskt tjej vid namn Sara. Betalningen jag vill ha för det hela är en liten kommentar om vad ni tyckte om beskrivningen och sen bild på det färdiga resultatet! :)
 
Vad jag förstod det som undrade ni framförallt hur man fick till fallet på kjolen, så jag har valt att fokusera på det. Är det någon som vill ha mer exakta mått även på överdelen än dom som jag ritat ut på sista bilden får hojta till. Jag tänkte som så att jag skriver en lite generell beskrivning men ungefärliga mått, och så skriver jag måtten jag valde inom parentes där det är relevant. 
 
Först ritade jag upp en överdel baserad på mitt mått under bysten, och så ritade jag dit en mf-linje.
 
Dags att forma linningen för att få fram den böljande kjolen. Gå ner t ex 3-4 cm (3 cm) från midjan på mf.
 
 
Dra/forma en jämn båge ut till sidan. Ju mer man går ner på mf och ju mer bågad du gör linjen, desto mer böljande blir kjolen.
 
 
Bestämt hur vid kjolen ska vara genom att dra ett rakt streck från sidan och neråt/utåt. Detta är din sidosöm.
 
 
Mät sedan hur lång din kjol ska vara från linning till fåll på mf (65 cm)
 
 
Mät ut samma mått på sidosömmen från linningen och ner.
 
 
Forma din nedre fåll genom att mäta från din linning (bågen) och ner hela vägen. Viktigt! Längst ner på mf och sidosöm ska det vara vinkelrakt 2-4 cm (3 cm) in på fållen. Här har jag markerat det med två vinklar.
 
 
Kilen som är skuggad ska alltså klippas bort, och kjolens böjda linning sys på överdelens raka.
 
 
Kontrollera så att längd på mf och sidosöm är lika + att fram- och bakstycke är lika långa innan du sätter saxen i tyget. Så, nu är det bara att gasa och sy ihop alltsammans!
 
En liten snabb ritning på diverse mått som jag hade på min, som kanske kan hjälpa er lite på traven
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: mormor Gun

Du fixade mönsterkonstruktion jättebra, detta är nog något att satsa. klänningen ser jättefin ut.
Du skall nog satsa på sömnad i framtiden. Grattis

2014-02-13 @ 20:40:04
Postat av: Aneta

Hej igen !
Tack för tipsen hur du tänkt! Ska sätta mig ikväll och rita upp ett eget mönster och försöka tänka lite lite efter detta. Komiskt nog har även jag ett vart/vit prickigt tyg hemma ämnat för en klänning. (kankse därför jag fastnade så för ditt foto).

/aneta

Svar: Prickig blir funkar alltid! Lycka till så ser jag gärna resultatet sen också! :)
annhelen.blogg.se

2014-02-20 @ 12:46:53
URL: http://anetas-pyssel.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0